-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33081 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

كيفيت آغاز رستاخيز و اوصاف آن را بيان كنيد ؟
شـيپور مرگ نواخته مي شود و اوضاع و احوال جهان عوض مي شود همه موجودات زنده مي ميرند (1) و در جـهـان طبيعت اثري از حيات باقي نمي ماند و وحشت و اضطراب برجانها سايه مي افكند (2) مگر كساني كه از حقايق و اسرار هستي آگاهند و دلهايشان غرق معرف و محبت الهي است . سـپـس جـهـان ديگري كه قابليت بقاء و ابديت داشته باشد برپا مي شود (3) و صحنه گيتي با نور الـهـي روشن مي شود (4) و شيپور حيات به صدا درمي آيد (5) و همه انسانها( بلكه حيوانات نيز ) (6) در يـك لـحـظه زنده مي شوند (7) و سراسيمه و هراسان همانند ملخها و پروانگاني كه در هوا منتشر مي شوند (8) با سرعت به سوي محضر الهي روانه مي شوند (9) و همگي در صحنه عظيمي فـراهم مي آيند (10) و غالبا مي پندارند كه توقفشان در عالم برزخ به اندازه يك ساعت يا يك روز يا چند روز بوده است . (11)بـه آياتي كه چنين وضعي را تبيين مي كند اشاره مي كنيم :1 - ( زمر / 68 ) : و نفخ في الصور فصعق من في السموات و من في الارض الا من شاءاللّه , و در صور دميده مي شود پس همه كساني كه در آسمانها و زمينند مي ميرند مگركساني كه خدا بخواهد . 2 - ( نـمـل / 87 ) : و يوم ينفخ في الصور ففزع من في السموات و من في الارض الا من شاء اللّه , و روزي كـه در صـور دمـيـده مـي شـود و تـمام كساني كه در آسمانها و زمين هستند , در وحشت فرومي روند , مگر كساني كه خدا خواهد . 3 - ( ابراهيم / 48 ) يوم تبدل الارض غير الارض و السموات . در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر و آسمانها ( به آسماني ديگر مبدل مي شود ) . 4 - (زمـر / 69 ) : و اشـرقـت الارض بـنـور ربها , و زمين ( در آن روز ) به نورپروردگارش روشن مي شود . 5 - ( نباء / 18 ) يوم ينفخ في الصور فتاتون افواجا . روزي كه در صور دميده مي شود شما فوج فوج ( به محشر ) مي آييد . 6 - ( انـعـام / 38 ) : و مـا مـن دابه في الارض و لا طائر يطير بجناحيه الا امم امثالكم ما فرطنا في الكتاب من شي ء ثم الي ربهم يحشرون . هيچ جنبنده اي در زمين و هيچ پرنده اي كه با دو بال خود پرواز مي كند نيست , مگر اينكه امتهايي هـمـانـنـدشـمـا هـسـتـنـد مـا هـيـچ چـيز را در اين كتاب فروگذار نكرديم , سپس همگي به سوي پروردگارشان محشور مي گردند . 7 - ( كهف / 47 ) : و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا . و همه آنها ( انسانها ) رابر مي انگيزيم و احدي از ايشان را فروگذار نخواهيم كرد . 7 - ( ق / 21 و 20 ) : و نفخ في الصور ذلك يوم الوعيد و جاءت كل نفس معها سائق وشهيد . و در صـور دمـيـده مـي شـود آن روز , روز تـحقق وعده وحشتناك است - هر انساني وارد محشر مي گردد در حالي كه همراه او حركت دهنده و گواهي است . 8 - ( قارعه / 4 ) : يوم يكون الناس كالفراش المبثوث . روزي كه مردم مانندپروانه هاي پراكنده خواهند بود . 8 - ( قمر / 7 ) : يخرجون من الاجداث كانهم جراد منتشر . خارج مي شوند از قبرهاهمچون ملخهاي پراكنده . 9 - ( ق / 44 ) : يوم تشقق الارض عنهم سراعا ذلك حشر علينا يسير . روزي كـه زمـين به سرعت از روي آنها شكافته مي شود و از ( قبرها ) خارج مي گردند و اين جمع كردن براي ما آسان است . 9 - ( معارج / 43 ) : يوم يخرجون من الاجداث سراعا كانهم الي نصب يوفضون . همان روزي كه از قبرها به سرعت خارج مي شوند گويي به سوي بتها مي دوند . 9 - ( يس / 51 ): و نفخ في الصور فاذاهم من الاجداث الي ربهم ينسلون . و در صوردميده مي شود , ناگهان آنها از قبرها شتابان به سوي ( دادگاه ) پروردگارشان مي روند 10 - ( كهف / 99 ) : و نفخ في الصور فجمعناهم جمعا .. و در صور دميده مي شود و ماهمه را جمع مي كنيم . 11 - ( روم / 55 ) : و يوم تقوم الساعه يقسم المجرمون مالبثوا غير ساعه . وروزي كـه قـيامت برپا شود مجرمان سوگند ياد مي كنند كه جز ساعتي ( در عالم برزخ )درنگ نكردند . در آن عـالـم , حـقايق آشكار مي شود (1) و حكومت و سلطنت الهي ظهور تام مي يابد (2)و چنان هـيـبتي بر خلايق سايه مي اكند كه هيچ كس را ياراي بلند سخن گفتن نيست (3)و هر كسي به فـكـر سـرنـوشـت خـويش است و حتي فرزندان از پدر و مادر و خويشان ونزديكان از يكديگر فرار مـي كـنـنـد (4) و اسـاسـا رشـتـه سببها و نسبها مي گسلد (5) ودوستيهايي كه بر پايه منافع و مـعـيـارهـاي دنـيـوي و شـيطاني بوده , تبديل به دشمني مي گردد (6) و حسرت و پشيماني از تقصيرهاي گذشته , دلها را فرامي گيرد . (7)به آياتي در اين رابطه توجه كنيد :1 - ( ابراهيم / 21 ) : و برزوا للّه جميعا . و ( در قيامت ) همه آنها در برابرخدا ظاهر مي شوند . 1 - ( حاقه / 18 ) : يومئذ تعرضون لا تخفي منكم خافيه . در آن روز همگي به پيشگاه خدا عرضه مي شويد و چيزي از كارهاي شما پنهان نمي ماند . 2 - ( حج / 56 ) : الملك يومئذ للّه يحكم بينهم . حكومت و فرمانروايي در آن روزاز آن خداست . 3 - ( هود / 105 ) : يوم يات لا تكلم نفس الا باذنه . آن روز كه ( قيامت ) فرارسد هيچ كس جز به اجازه او سخن نمي گويد . 4 - ( لقمان / 33 ) : يا ايها الناس اتقوا اللّه واخشوا يوما لا يجزي والد عن ولده و لا مولود هو جاز عن والده شيئا . اي مردم تقواي الهي پيشه كنيد و بترسيداز روزي كه نه پدر كيفر اعمال فرزندش را تحمل كند و نه فرزند چيزي از كيفر( اعمال ) پدرش را . 5 - ( مومنون / 101 ) : فاذا نفخ في الصور فلا انساب بينهم يومئذ و لا يتساءلون . هـنـگامي كه در صور دميده شود , هيچ يك از پيوندهاي خويشاوندي ميان آنها در آن روز نخواهد بود . 6 - ( زخرف / 67 ) : الاخلاء يومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقين . دوستان در آن روزدشمن يكديگرند مگر پرهيزگاران . 7 - ( انعام / 31 ) : حتي اذا جاءتهم الساعه بغته قالوا يا حسرتنا علي ما فرطنافيها . تا هنگامي كه ناگهان قيامت به سراغشان بيايد , مي گويند اي افسوس بر ما كه درباره آن كوتاهي كرديم .

محمد تقي مصباح يزدي / آموزش عقايد
مصباح يزدي - محمد تقي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.